Veľká noc s Warholom

Andy Warhol počas svojho života vytvoril mnoho rôzne tematicky zameraných diel. Ale ak chcete porozumieť a priblížiť sa umelcovmu vnímaniu, mysleniu je potrebné poznať prostredie, v ktorom vyrastal. Warholovo detstvo bolo neoddeliteľne späté s jeho karpatsko-rusínskym pôvodom. Jeho rodičia boli z rusínskej dediny Miková (Slovenská republika). Ako prvý vycestoval Andyho otec Andrej a o deväť rokov neskôr ho nasledovala aj jeho žena Júlia. Napriek tomu, že žili v Pittsburghu (USA), udržiavali rôzne tradície a zvyky zo svojho rodného kraja. Viera zohrávala dôležitú úlohu v ich živote. Andy sa počas Veľkej noci pripájal k svojej matke pri farbení vajíčok nazývaných „pysanky“. Spoločne ich dekorovali voskom rôznymi ozdobnými vzormi.

Pojem „pysanky“ označuje tradičné veľkonočné vajíčka typické najmä pre východnú Európu. V minulosti boli považované aj za talizman. Verilo sa, že chráni nielen dom, ale aj svojho majiteľa pred chorobami a nešťastím. Dodnes ich aj na Slovensku vytvárajú prevažne v rusínskych obciach na východe Slovenska. V súčasnosti plnia najmä dekoračnú funkciu a zdobia sa viacerými metódami – väčšinou ide o batikovanie alebo voskovanie. Na Veľkonočnú nedeľu sa tieto vajíčka tradične posväcujú v chrámoch.

Umelec túto tradíciu poznal a preniesol ju do svojej tvorby v podobe diel z roku 1982 tzv. „Eggs“. Diela vznikli z fotografií, ktoré si vopred pripravil, následne vytvoril sitá a technikou sieťotlače zobrazenia preniesol na plátna. Vajíčka ponechal buď v klasickej bielej farbe alebo naopak v rôznych farebných variáciách, ako to bolo zvykom u Rusínov. Tieto diela slúžili ako veľkonočné dary jeho priateľom a rodine. Andy Warhol inšpiroval svojimi dielami aj iných umelcov a počas jeho života vznikli aj mnohé kooperácie. V 80. rokoch Jean-Michel Basquiat našiel vo Warholovi mentora a priateľa. Ten pomohol mladému začínajúcemu umelcovi orientovať sa v umeleckom svete. Obaja umelci vytvorili niekoľko zaujímavých participácií, jednou z nich bolo aj dotvorenie Warholových diel „Eggs“ Basquiatom, ktorý ich doplnil o svoju kresbu.

A ako trávil Warhol Veľkú noc 30. marca 1986? Z denníka umelca:

„Veľkonočná nedeľa. Zobudil som sa a opäť bol krásny deň. Paige zavolala, a povedala, že bude pripravená o 12:30 a potom volal Wilfredo – požiadal som ho, aby prišiel tiež. Išli sme pomáhať s podávaním veľkonočného jedla chudobným do kostola Nebeského odpočinku v New Yorku. Paige povedala, že Stephen Sprouse je na ceste (taxík – 3 doláre). Ukázalo sa, že sme skutočne potrební, pretože keby sme tam neboli my, nemali by dostatok pomocníkov. Nesnažil som sa nadväzovať očný kontakt s ľuďmi, pozeral som sa do strán a hore-dole. Išlo to v poriadku. Ľudia sa zásobili pomarančmi, jablkami a veľkonočnými vajíčkami. Do nákupných tašiek brali mnohé veci a niektorí dokonca zbierali aj poháre či plastové nože a vidličky. A pozrime sa, čo ešte… jedna pani mala zuby uložené vo vreckovke a chlapík ich jej išiel vyčistiť, ona bola tak nadšená. Bola to náročná práca. Wilfredo bol dobrý, rozdával šunku, tvrdo pracoval. Využili sme šesť zásobníkov varných kanvíc s kávou. My štyria sme sa modlili, a videli sme, ako pani priniesla črepníkovú rastlinu a vymenila ju za jednu z tých lepších tam. Mnohé dámy tam vyzerali ako moja matka. Bola to zábava, dobre strávený čas. Vonku bolo slnečno a jasno tak sme potom vybehli von. A James Cagney zomrel.“

PaedDr. Veronika Turcmanovičová

© Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborci­ach, 2023