Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach predstavuje novú audiovizuálnu sériu pod názvom COVID-EO project/MMUAW 2.0.

Ďalšie video zo série približuje príbeh legendárnych Campbellových polievok, ktorý mal premiéru v júli 1962, keď vôbec prvýkrát Warhol samostatne vystavoval vo Ferus Gallery v Los Angeles. Z historického hľadiska táto zdanlivo pokojná výstava znamenala nielen prvú Warholovu samostatnú prezentáciu, ale zároveň mala charakter uvedenia pop-artu na Západnom pobreží USA. Výstava Campbellových polievok bola inštalovaná v jednej línii podobne ako výrobky v obchode na policiach a nenechala publikum bez kontroverzných reakcií. Najčastejšou otázkou bolo, prečo začal Warhol maľovať ten najbežnejší produkt, dostupný vo všetkých amerických supermarketoch. Názory na vznik Cambellových polievok sa rôznia. Inšpirovať ho mala majiteľka newyorskej galérie Mariel Latow, ktorá raz Warholovi povedala, že by bolo zaujímavé, ak by začal maľovať niečo, čo vidíme každý deň, niečo, čo všetci uznávajú, niečo ako konzerva Campbellovej polievky. Ďalší popredný predstaviteľ pop-artu Robert Indiana zas tvrdil, že Andyho Warhola poznal veľmi dobre a Campbellove polievky začal maľovať jednoducho preto, lebo ich rád jedol. Faktom ostáva, že práve séria Campbellových polievok, popri jeho ďalších sériách, mu poskytla vo vhodnom čase prejaviť pozitívny pohľad na modernú kultúru.

V roku 1970 aukčný dom v New Yorku predal jedno dielo Campbellových polievok za 60 000 amerických dolárov, čo bola v tom čase rekordná čiastka zaplatená za dielo žijúceho umelca. V jarnej dražbe roku 2006 aukčnej spoločnosti Christie's sa toto dielo vydražilo za 11,8 miliónov amerických dolárov.

COVID-EO project približuje tvorbu svetoznámych umelcov, ktorých diela sa nachádzajú v expozíciách MMUAW (COVID-19). Tento multimediálny projekt vznikol v úzkej spolupráci Múzea moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach, Fakulty umení TUKE, platformy MAO/DIG a MediaPark. Projekt je súčasťou sprievodných koedukačných aktivít, ktoré nesú podnázov MMUAW 2.0 (Media art upgrade).

  • speaker: Martin Cubjak / riaditeľ MMUAW
  • art & visual design concept: Richard Kitta
  • kamera/strih: Dávid Kuriško, Ľuboš Oravec
  • grafika: Martin Kolčak
  • art directing: Richard Kitta, Tomáš Cižmárik
MMUAW 2.0: Iconic Campbell's Soup
05.08.2020